Huur betalen

Voor de eerste van de maand betaalt u de huur voor de maand die komen gaat. U betaalt de huur dus vooruit.

Veel gevraagd over Huur betalen

Wat zijn de voorwaarden voor huurverlaging voor U-pashouders?

De volgende voorwaarden gelden voor het verkrijgen van huurverlaging als u U-pashouder bent:

  • U bent in het bezit van een U-pas.
  • U woont in Utrecht.
  • U huurt een sociale huurwoning (netto huurprijs lager dan 710,68 euro).
  • U bent de hoofdhuurder van de woning.
  • U woont alléén of met twee personen, de kale/netto huur is tussen de 597,30 en 710,68 euro.
    of woont met meer dan twee personen, de kale/netto huur is tussen de 640,14 en 710,68 euro.
  • U bent alleen of met twee personen en woont in een woning met vijf of meer kamers, in dat geval krijgt u geen huurkorting. 

Heeft u een U-pas, dan bent u inmiddels benaderd door het U-pasbureau en heeft u een brief ontvangen.
In deze brief is gevraagd om de gemeente Utrecht toestemming te geven om enkele persoonlijke gegevens door te geven aan de corporatie.

Hebben jullie mijn huurbetaling al binnen?

Op onze website onder MijnPortaal staan al uw betalingen. Hier kunt u zien of alle huurbetalingen bij ons binnen zijn.

Hoe kan ik zelf de huur overmaken?

Als de automatische incasso door Portaal (op de 1ste van de maand) is mislukt, moet u het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken, op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.

Ik heb deze maand de acceptgirokaart niet ontvangen, kan ik een nieuwe krijgen?

Nee, dit gaat helaas niet. Als u de acceptgiro niet heeft gekregen of kwijt bent, kunt het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.
U maakt het uzelf gemakkelijk door de huur voortaan automatisch te betalen. Dan hoeft u er zelf niet meer aan te denken. Om automatisch te betalen vult u één keer een formulier incasso machtiging in. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening.

Ik krijg nog geld van Portaal. Wanneer wordt het op mijn rekening gestort?

Als u nog geld van ons krijgt, wordt dit zo snel mogelijk aan u overgemaakt. U hoeft hier verder niets voor te doen.

Wilt u weten of u nog geld van ons krijgt? Kijk dan op MijnPortaal.

Ik val onder de WSNP, wat betekent dit voor mijn huurbetaling?

Als u onder de wettelijke schuldregeling WSNP valt, heeft dat gevolgen voor de huurbetalingen.

• Portaal heeft contact met u via uw bewindvoerder, ook alle post sturen we naar hem/haar.
• We mogen alleen een betalingsregeling met u afspreken na toestemming van de bewindvoerder.
• Als u per ongeluk te veel heeft betaald, mogen we dat alleen op de beheerrekening storten.

Natuurlijk kunt u met vragen over bijvoorbeeld huurverhoging, servicekosten en onderhoud gewoon bij onze klantenservice terecht.

Ik wil graag op een andere manier mijn huur gaan betalen. Wat kan ik doen?

  • Betaalt u nu per acceptgiro?
    Dan kunt u Portaal machtigen om voortaan de huur automatisch te incasseren. Dit doet u gemakkelijk via MijnPortaal. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Wel zo gemakkelijk. 
    U kunt ook een machtigingskaartje invullen, deze vindt u rechtsboven op deze pagina onder 'Zie ook'.
    Heeft u een garage/parkeerplaats en wilt u ook daarvoor automatisch betalen? Dan moet u twee machtigingskaartjes invullen: één voor uw woning en één voor de garage/parkeerplaats.

  • Betaalt u nu per automatische incasso en wilt u toch liever een acceptgiro?
    Neem dan contact op met onze klantenservice. Hou er wel rekening mee dat de acceptgiro in de komende jaren wordt afgeschaft. Het is dus handiger om de huur via de automatische incasso te blijven betalen.

Ik wil mijn bankrekeningnummer voor de automatische incasso wijzigen. Hoe doe ik dat?

Als u uw huur via automatische incasso betaalt en uw rekeningnummer voor deze incasso wilt wijzigen, kunt u eenvoudig uw nieuwe rekeningnummer via MijnPortaal aan ons doorgeven. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van de rekening die u doorgeeft.

Ik wil mijn huur door iemand anders laten betalen, kan dat?

Ja, dit kan. Degene die voor u de huur betaalt moet dan wel uw klantnummer of het betaalkenmerk van de acceptgiro bij de betaling vermelden.

Helaas kunt u ons niet machtigen om via automatische incasso uw huur af te laten schrijven van een rekeningnummer dat niet op uw naam staat.

Houd er rekening mee dat als u nog een bedrag van ons tegoed heeft, wij dit bedrag alleen overmaken naar uw eigen rekeningnummer.

Ik woon in een Ymere woning en wil mijn betaalgegevens wijzigen. Hoe regel ik dat?

Als u uw huurcontract bij Ymere heeft getekend, kunt u een wijziging van uw rekeningnummer of betaalwijze helaas niet digitaal via MijnPortaal doorgeven. 

Uw rekeningnummer wijzigen?
Betaalt u per acceptgiro en wilt u uw nieuwe rekeningnummer doorgeven, dan kunt u dit schriftelijk of per e-mail aan ons doorgeven. Vergeet niet een handtekening te zetten op de brief of toe te voegen aan uw mail, anders kunnen wij uw verzoek niet verwerken.

Betaalt u per automatische incasso en wilt u dat wij de huur van uw nieuwe rekeningnummer afschrijven? Vul dan het formulier incassomachtiging Ymere in en stuur deze naar ons op. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Heeft u een garage/parkeerplaats en wilt u ook daarvoor automatisch betalen? Dan moet u twee machtigingskaartjes invullen: één voor uw woning en één voor de garage/parkeerplaats.

Uw betaalwijze wijzigen?
Betaalt u nu per acceptgiro en wilt u liever automatisch betalen? 
Dan kunt u ons machtigen om voortaan de huur automatisch te incasseren. Dit doet u gemakkelijk met het formulier incassomachtiging Ymere. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Wel zo gemakkelijk. Heeft u een garage/parkeerplaats en betaalt u ook daarvoor automatisch? Dan moet u twee machtigingskaartjes invullen: één voor uw woning en één voor de garage/parkeerplaats.

Betaalt u nu per automatische incasso en wilt u toch liever een acceptgiro?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Hou er wel rekening mee dat de acceptgiro in de komende jaren wordt afgeschaft. Het is dus handiger om de huur via automatische incasso te blijven betalen.

Ik woon in een Ymere woning, welk bankrekeningnummer moet ik gebruiken voor betalingen?

Het bankrekeningnummer is: NL90 BNGH 0285 1626 32.

Is er een maximum voor de huurprijs van mijn woning?

Ja. Om de maximumhuurprijs te bepalen, gebruiken we het woningwaarderingssysteem (puntensysteem). Het huis krijgt bijvoorbeeld punten voor de oppervlakte, de afmeting van de tuin of het balkon, een luxe keuken of badkamer, het energielabel, enzovoort. Ook de WOZ-waarde van het huis telt mee. Die punten samen bepalen hoeveel een woning maximaal mag kosten. 

U kunt zelf de punten en maximale huurprijs van uw woning uitrekenen met de huurprijscheck van de Huurcommissie. Een overzicht van de punten voor uw huis kunt u ook opvragen bij onze klantenservice.

Kan ik de huur contant betalen op jullie kantoor?

Dit is helaas niet mogelijk. 

Kan ik de huur met pin betalen op jullie kantoor?

Dit is helaas niet mogelijk.

Kan ik een huurspecificatie ontvangen?

Ja, dat kan. U kunt uw huurspecificatie aanvragen via onze klantenservice.

Mijn huur is niet afgeschreven, proberen jullie het nog een keer?

Nee, wij incasseren voor dezelfde maand niet nogmaals. Soms kunnen wij het huurbedrag niet op de 1ste van de maand van uw rekening halen omdat er te weinig geld op uw rekening staat. Dan moet u de huur zelf zo snel mogelijk overmaken, anders krijgt u een achterstand. U kunt het bedrag overschrijven op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.

Op welke manieren kan ik mijn huur betalen?

Automatische incasso
Gaat uw huurcontract op of na 19 oktober 2015 in, dan betaalt u altijd per automatische incasso. Dit staat in uw huurvoorwaarden. Wij schrijven de huur dan op de 1ste van de maand van uw rekening af. Zorgt u er dus voor dat er op die datum genoeg geld op uw rekening staat.

Als de automatische incasso door Portaal op de 1ste van de maand is mislukt, kunt u het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres en het documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook verkrijgen via MijnPortaal.

Acceptgiro
Is uw huurcontract ingegaan vóór 19 oktober 2015, dan kan het zijn dat u heeft gekozen voor betalen per acceptgiro. Die ontvangt u rond de 20ste van de maand en u moet het bedrag vóór de 1ste van de maand overmaken.

Tip! Maak het uzelf gemakkelijk door de huur voortaan niet per acceptgiro maar automatisch te betalen. Dan hoeft u er niet meer elke maand aan te denken. U kunt automatisch betalen regelen via MijnPortaal.
Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening.

Waarom betalen mijn buren minder huur?

Als u betere voorzieningen heeft dan uw buren (bijvoorbeeld dubbel glas of een groter balkon), heeft uw woning meer woningwaarderingspunten. Uw huur kan dan dus hoger zijn. Ook kan het zijn dat uw huis al vaker is doorverhuurd. Steeds als er nieuwe huurders komen, verandert de huurprijs. Voor het bepalen van de huurprijs houden wij onder andere rekening met het inkomen van de nieuwe huurders.

Op de website van de Rijksoverheid kunt u uitrekenen of uw huurprijs klopt.

Waaruit bestaat de beginnota?

Bij de uitnodiging om op ons kantoor het huurcontract te komen tekenen, sturen wij u ook de beginnota. Daarop staat het huurbedrag voor de eerste periode, plus de administratiekosten.

Waaruit bestaat mijn huur?

Bruto huur
De huur die u betaalt, is de bruto huur. Het bedrag bestaat uit de netto (kale) huurprijs plus kosten die erbij komen. Dat zijn servicekosten (bijvoorbeeld glas- en rioolfonds), schoonmaak- of huismeesterkosten en stookkosten. Als u een onderhoudsabonnement heeft, vallen die kosten ook onder de bruto huur.

Rekenhuur
Voor de aanvraag van huurtoeslag moet u de 'rekenhuur' (of 'subsidiabele huur') opgeven: de rekenhuur is de kale huur plus bepaalde servicekosten. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe u dat berekent.

Wanneer schrijft Portaal de huur af van mijn rekening?

Wij incasseren de huur altijd op de eerste werkdag van de maand. Zorgt u er dus voor dat er op die datum genoeg geld op uw rekening staat.

Wanneer stuurt Portaal mij de acceptgiro?

De acceptgiro versturen wij rond de 20ste van de maand. U moet de huur uiterlijk op de 1ste van de maand overmaken.

U maakt het uzelf gemakkelijk door de huur voortaan automatisch te betalen. Dan hoeft u er niet meer elke maand aan te denken. Om automatisch te betalen vult u één keer het formulier incasso machtiging in. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening.

Wat gebeurt er als ik verhuis uit mijn woning van Portaal, maar nog niet alles heb betaald?

Als wij nog huur van u moeten krijgen nadat u bent vertrokken, sturen wij u eerst een betalingsherinnering en vervolgens een aanmaning. Betaalt u die niet? Dan neemt de deurwaarder het van ons over.

Wat is jullie bankrekeningnummer?

Ons bankrekeningnummer is: NL15 BNGH 0285 1626 24.

Meer vragen (19)

Vertalen / Translate