Huur betalen

Voor de eerste van de maand betaalt u de huur voor de maand die komen gaat. U betaalt de huur dus vooruit.

Veel gevraagd over Huur betalen

Hebben jullie mijn huurbetaling al binnen?

Op onze website onder MijnPortaal staan al uw betalingen. Hier kunt u zien of alle huurbetalingen bij ons binnen zijn.

Hoe kan ik zelf de huur overmaken?

Als de automatische incasso door Portaal (op de 1ste van de maand) is mislukt, moet u het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken, op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.

Ik heb per mail een acceptgiro ontvangen om mijn huur te betalen. Klopt dit?

Vanaf eind 2019 voeren wij stapsgewijs de digitale acceptgiro in. Een veilige en duurzame opvolger van de papieren acceptgiro. Dit betekent dat u kunt kiezen uw acceptgiro niet meer per post, maar per e-mail te ontvangen. Zo betaalt u eenvoudig en snel online uw huur via iDEAL. 

Hoe weet ik zeker dat de acceptgiro echt door Portaal verstuurd is?
Helaas komt het steeds vaker voor dat criminelen naar uw persoonlijke gegevens 'vissen': ook wel phishing genoemd. Het lijkt dan alsof u een mail van Portaal ontvangt, maar eigenlijk probeert iemand met kwade bedoelingen uw gegevens te achterhalen, met vaak als doel u geld afhandig te maken. Wij vinden het belangrijk u hierover te informeren zodat u dit kunt voorkomen.

Tips om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van phishing

  • U ontvangt altijd eerst een aankondiging dat u uw acceptgiro per e-mail van ons gaat ontvangen of dat u hiervoor kunt kiezen. De aankondiging zit bij uw maandelijkse acceptgiro die u per post ontvangt.
  • Controleer de afzender van de e-mail. Wij mailen u alleen met e-mailadressen die eindigen op @portaal.nl. 
  • Uw naam, adres en huurbedrag staan duidelijk in de digitale acceptgiro vermeld. Check altijd of het bedrag dat u moet betalen overeenkomt met uw werkelijke huurprijs.
  • Als u in de mail op de oranje knop 'betaal uw huur' klikt, opent in uw browser de betaalpagina. Controleer voor u betaalt de URL in de adresbalk van uw browser. Die begint altijd met 'https://betalen.portaal.nl' en u ziet er een slotje voor staan. Dit betekent dat de verbinding beveiligd is. Daarna selecteert u uw bank en komt u in de beveiligde omgeving van uw bank terecht om de betaling te doen.
  • Twijfelt u? Neem contact op met onze klantenservice. Zij kunnen u met zekerheid zeggen of de mail daadwerkelijk van ons afkomstig is.

Ik heb deze maand de acceptgirokaart niet ontvangen, kan ik een nieuwe krijgen?

Nee, dit gaat helaas niet. Als u de acceptgiro niet heeft gekregen of kwijt bent, kunt het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.

U kunt Portaal ook machtigen om voortaan de huur automatisch te incasseren. Dit doet u eenvoudig via MijnPortaal. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Wel zo gemakkelijk.

Ik krijg nog geld van Portaal. Wanneer wordt het op mijn rekening gestort?

Als u nog geld van ons krijgt, wordt dit zo snel mogelijk aan u overgemaakt. U hoeft hier verder niets voor te doen.

Wilt u weten of u nog geld van ons krijgt? Kijk dan op MijnPortaal.

Ik val onder de WSNP, wat betekent dit voor mijn huurbetaling?

Als u onder de wettelijke schuldregeling WSNP valt, heeft dat gevolgen voor de huurbetalingen.

• Portaal heeft contact met u via uw bewindvoerder, ook alle post sturen we naar hem/haar.
• We mogen alleen een betalingsregeling met u afspreken na toestemming van de bewindvoerder.
• Als u per ongeluk te veel heeft betaald, mogen we dat alleen op de beheerrekening storten.

Natuurlijk kunt u met vragen over bijvoorbeeld huurverhoging, servicekosten en onderhoud gewoon bij onze klantenservice terecht.

Ik wil graag op een andere manier mijn huur gaan betalen. Wat kan ik doen?

  • Betaalt u nu per acceptgiro?
    Dan kunt u Portaal machtigen om voortaan de huur automatisch te incasseren. Dit doet u eenvoudig via MijnPortaal. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Wel zo gemakkelijk. 

    Heeft u een garage/parkeerplaats en wilt u ook daarvoor automatisch betalen? Dan moet u dat apart aangeven op uw MijnPortaal account.

  • Betaalt u nu per automatische incasso en wilt u toch liever een acceptgiro?
    Geef dit per e-mail of schriftelijk door aan onze klantenservice. Hou er wel rekening mee dat de acceptgiro in de komende jaren wordt afgeschaft. Het is dus handiger om de huur via de automatische incasso te blijven betalen.

Ik wil mijn bankrekeningnummer voor de automatische incasso wijzigen. Hoe doe ik dat?

Als u uw huur via automatische incasso betaalt en uw rekeningnummer voor deze incasso wilt wijzigen, kunt u eenvoudig uw nieuwe rekeningnummer via MijnPortaal aan ons doorgeven. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van de rekening die u doorgeeft.

Ik wil mijn huur door iemand anders laten betalen, kan dat?

Ja, dit kan. Degene die voor u de huur betaalt moet dan wel uw klantnummer of het betaalkenmerk van de acceptgiro bij de betaling vermelden.

Helaas kunt u ons niet machtigen om via automatische incasso uw huur af te laten schrijven van een rekeningnummer dat niet op uw naam staat.

Houd er rekening mee dat als u nog een bedrag van ons tegoed heeft, wij dit bedrag alleen overmaken naar uw eigen rekeningnummer.

Is er een maximum voor de huurprijs van mijn woning?

Ja. Om de maximumhuurprijs te bepalen, gebruiken we het woningwaarderingssysteem (puntensysteem). Het huis krijgt bijvoorbeeld punten voor de oppervlakte, de afmeting van de tuin of het balkon, een luxe keuken of badkamer, het energielabel, enzovoort. Ook de WOZ-waarde van het huis telt mee. Die punten samen bepalen hoeveel een woning maximaal mag kosten. 

U kunt zelf de punten en maximale huurprijs van uw woning uitrekenen met de huurprijscheck van de Huurcommissie. Een overzicht van de punten voor uw huis kunt u ook opvragen bij onze klantenservice.

Kan ik de huur contant betalen op jullie kantoor?

Dit is helaas niet mogelijk. 

Kan ik de huur met pin betalen op jullie kantoor?

Dit is helaas niet mogelijk.

Kan ik een huurspecificatie ontvangen?

Ja, dat kan. U kunt uw huurspecificatie aanvragen via onze klantenservice.

Mijn huur is niet afgeschreven, proberen jullie het nog een keer?

Nee, wij incasseren voor dezelfde maand niet nogmaals. Soms kunnen wij het huurbedrag niet op de 1ste van de maand van uw rekening halen omdat er te weinig geld op uw rekening staat. Dan moet u de huur zelf zo snel mogelijk overmaken, anders krijgt u een achterstand. U kunt het bedrag overschrijven op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres, klant en documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook opvragen via MijnPortaal.

Op welke manieren kan ik mijn huur betalen?

  • Automatische incasso

Gaat uw huurcontract op of na 19 oktober 2015 in, dan betaalt u altijd per automatische incasso. Dit staat in uw huurvoorwaarden. Wij schrijven de huur dan op de 1ste van de maand van uw rekening af. Zorgt u er dus voor dat er op die datum genoeg geld op uw rekening staat.

Als de automatische incasso door Portaal op de 1ste van de maand is mislukt, kunt u het bedrag zelf zo snel mogelijk overmaken op rekening NL15 BNGH 0285 1626 24. Het is belangrijk dat u daarbij uw adres en het documentnummer van de herinneringsbrief vermeldt. U kunt dat nummer ook verkrijgen via MijnPortaal.

  • Acceptgiro

Is uw huurcontract ingegaan vóór 19 oktober 2015, dan kan het zijn dat u heeft gekozen voor betalen per acceptgiro. Die ontvangt u rond de 20ste van de maand en u moet het bedrag vóór de 1ste van de maand overmaken.

Tip! Maak het uzelf gemakkelijk door de huur voortaan niet per acceptgiro maar automatisch te betalen. Dan hoeft u er niet meer elke maand aan te denken. U kunt automatisch betalen regelen via MijnPortaal.
Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening.

Waarom betalen mijn buren minder huur?

Als u betere voorzieningen heeft dan uw buren (bijvoorbeeld dubbel glas of een groter balkon), heeft uw woning meer woningwaarderingspunten. Dit kan één van de redenen zijn waardoor u meer huur betaalt dan uw buren.
Soms zijn er grote verschillen in huurprijs bij dezelfde soort woningen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat u net bent verhuisd naar uw woning, maar uw buren al een lange tijd in hun woning wonen.
Een nieuwe huurder kan meer, maar soms ook minder gaan betalen voor dezelfde woning. Dit komt doordat wij, als wij een huurwoning opnieuw verhuren, de huurprijs aanpassen en daarbij onder andere rekening houden met het inkomen van de nieuwe huurder.
U betaalt bij ons nooit meer dan de maximale wettelijke huurprijs.

Op de website van de Rijksoverheid kunt u uitrekenen of uw huurprijs klopt.

Waaruit bestaat de beginnota?

Bij de uitnodiging om op ons kantoor het huurcontract te komen tekenen, sturen wij u ook de beginnota. Daarop staat het huurbedrag voor de eerste periode.

Waaruit bestaat mijn huur?

Bruto huur
De huur die u betaalt, is de bruto huur. Het bedrag bestaat uit de netto (kale) huurprijs plus kosten die erbij komen. Dat zijn servicekosten (bijvoorbeeld glas- en rioolfonds), schoonmaak- of huismeesterkosten en stookkosten. Als u een onderhoudsabonnement heeft, vallen die kosten ook onder de bruto huur.

Rekenhuur
Voor de aanvraag van huurtoeslag moet u de 'rekenhuur' (of 'subsidiabele huur') opgeven: de rekenhuur is de kale huur plus bepaalde servicekosten. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe u dat berekent.

Wanneer schrijft Portaal de huur af van mijn rekening?

Wij incasseren de huur altijd op de eerste werkdag van de maand. Zorgt u er dus voor dat er op die datum genoeg geld op uw rekening staat.

Wanneer stuurt Portaal mij de acceptgiro?

De acceptgiro versturen wij rond de 20ste van de maand. U moet de huur uiterlijk op de 1ste van de maand overmaken.

U kunt Portaal ook machtigen om voortaan de huur automatisch te incasseren. Dit doet u eenvoudig via MijnPortaal. Wij halen het huurbedrag dan elke maand (rond de 1ste) automatisch van uw rekening. Wel zo gemakkelijk.

Wat gebeurt er als ik verhuis uit mijn woning van Portaal, maar nog niet alles heb betaald?

Als wij nog huur van u moeten krijgen nadat u bent vertrokken, sturen wij u eerst een betalingsherinnering en vervolgens een aanmaning. Betaalt u die niet? Dan neemt de deurwaarder het van ons over.

Wat is jullie bankrekeningnummer?

Ons bankrekeningnummer is: NL15 BNGH 0285 1626 24.