Maatregelen tegen verspreiding coronavirus

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, gaan in Nederland tot en met 6 april de scholen, horecagelegenheden en sportverenigingen dicht. Ook wij kunnen niet achter blijven en werken mee om de verspreiding van het virus te helpen stoppen. Daarom scherpen we onze maatregelen aan.

Veel gevraagd over Maatregelen tegen verspreiding coronavirus

Als er iemand van Portaal bij mij over de vloer komt voor een spoedreparatie, is dat dan wel veilig?

Onze medewerkers houden zich aan de veiligheidsrichtlijnen van het RIVM. Dit betekent:

  • Zij houden anderhalve meter afstand tot u
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog

Voordat onze vakman bij u langs komt, bellen we u eerst op. We vragen u tijdens het telefoongesprek of u geen ziekteverschijnselen heeft. Heeft u die wel? Dan kijken we samen met u hoe we de reparatie toch veilig uit kunnen voeren. Onze vakmannen hebben mondkapjes, handschoenen en desinfecterende gel tot hun beschikking. 

Ik heb een afspraak voor een groepsbezichtiging of kijkdag van een woning. Gaat dat door?

Nee, alle groepsbezichtigingen en kijkdagen van onze woningen gaan tot nader bericht niet door.

Individuele bezichtigingen worden in aangepaste vorm gedaan door onze verhuurconsulenten. Daarbij nemen zij in ieder geval de volgende maatregelen:

  • Onze verhuurconsulenten gaan bij bezichtigingen niet mee de woning in.
  • Ze houden anderhalve meter afstand tot u, schudden geen handen, wassen hun handen voor en na de afspraak en niezen en hoesten in hun elleboog.
  • Bij gebruik van een lift gaat u één voor één de lift in, dus nooit samen.

Ik heb minder inkomen en ben bezorgd of ik mijn huur straks nog wel kan betalen. Wat kan ik doen?

Neem contact op met onze klantenservice. Samen kijken we naar uw situatie. Als het nodig is, spreken we een regeling met u af.

Waarom gaan de bouwwerkzaamheden (nieuwbouw, renovatie, onderhoud) door?

De overheid heeft aangegeven dat zij het belangrijk vindt dat werkzaamheden in de woningbouw zo lang mogelijk doorgaan. Dus doen wij er alles aan om projecten (nieuwbouw, renovatie, onderhoud), Jouw Thuis en verkoop op een veilige manier door te laten gaan.

Hoe zorgen jullie ervoor dat dit veilig gebeurt?
Uiteraard passen wij de aangescherpte richtlijnen toe en letten op de persoonlijke situatie van bewoners en medewerkers van Portaal en haar partners. Want de gezondheid van iedereen staat op de eerste plaats.

Ik heb gezondheidsklachten, wat moet ik doen?
Voordat de werkzaamheden starten, bellen wij u op om te informeren naar de gezondheid van u en uw gezinsleden.

  • Heeft u of een van uw gezinsleden klachten, dan worden de werkzaamheden niet uitgevoerd of vinden we een andere oplossing.
  • Als de gezondheidssituatie tijdens de uitvoering wijzigt, dan neemt u contact op met ons om te overleggen hoe we de werkzaamheden veilig kunnen afmaken. 

Zijn de Portaal kantoren geopend?

Nee, onze kantoren zijn voorlopig gesloten. We volgen hiermee de adviezen van het RIVM op.

Welke maatregelen treffen jullie om bouwwerkzaamheden (nieuwbouw, renovatie, onderhoud) veilig uit te voeren?

Met name werkzaamheden in bewoonde woningen vraagt vaak om maatwerk. Om bewoners en medewerkers te beschermen treffen we verschillende maatregelen.

Voor de werkzaamheden starten:

  • Een medewerker van Portaal of van onze partners die de werkzaamheden uitvoert, belt u voordat de werkzaamheden starten. Wij informeren dan naar de gezondheid van u en uw eventuele gezinsleden. Heeft u of een van de gezinsleden klachten of behoort u tot een kwetsbare doelgroep, dan worden de werkzaamheden niet uitgevoerd.
  • Alle activiteiten voorafgaand aan de start van de bouwwerkzaamheden, doen wij zoveel mogelijk via telefoon, mail of op schrift. Dus bijvoorbeeld voor het ophalen van draagvlak nemen wij telefonisch contact met u op, in plaats van een gesprek bij u thuis. 

Bij aanvang van de werkzaamheden:

  • Als uw gezondheidssituatie – of van uw gezinsleden – verandert, dan meldt u dat aan ons voor de werkzaamheden beginnen. Ook als de werkzaamheden al zijn begonnen. Wij overleggen dan met u wat er moet gebeuren.
  • Ook wanneer een medewerker twijfelt over uw gezondheid, dan overleggen wij met u of de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.
  • Wanneer u als bewoner twijfelt of zich niet prettig voelt bij de situatie, dan geeft u dat aan en bespreken we wat er moet gebeuren om de werkzaamheden toch uit te kunnen voeren of uit te stellen.

Tijdens uitvoering van de werkzaamheden in uw woning

  • Wij zorgen ervoor dat er altijd een aparte ruimte is in de woning waar niet gewerkt wordt. Daar verblijft u tijdens de werkzaamheden in uw woning.
  • Als er rust- of logeerwoningen beschikbaar zijn bij renovaties, dan kunt u hier verblijven tijdens de werkzaamheden.

Algemene afspraken:

  • Wij vermijden zoveel mogelijk persoonlijk contact in de woning en houden altijd minimaal 1,5 meter afstand:
  • Gesprekken voeren we zoveel mogelijk telefonisch.
  • Als telefonisch contact niet mogelijk is, dan zullen we u via e-mail, post of een kaartje vragen telefonisch contact op te nemen met een medewerker van Portaal of onze partners.

  • Wij letten op de eigen hygiëne. Bijvoorbeeld:
  • voordat we de woning betreden, desinfecteren we de handen en ook als we deze weer verlaten.
  • sleutels gaan van hand tot hand: handen wassen na gebruik.
  • logeerwoningen, rustwoningen en modelwoningen worden na gebruik extra schoon gemaakt.

 

Ik heb een afspraak om mijn huurcontract te ondertekenen op jullie kantoor. Gaat dat door?

Ja, afspraken voor het ondertekenen van contracten gaan door. Als u gezondheidsklachten heeft, dan vragen wij u dit vooraf te melden. De afspraak wordt dan uitgesteld.

Tijdens de afspraken nemen onze medewerkers de volgende maatregelen:

  • Ze houden anderhalve meter afstand tot u
  • Ze schudden geen handen
  • Ze wassen hun handen voor en na de afspraak
  • Ze niezen en hoesten in hun elleboog

Ik heb mijn huur opgezegd. Komt er nog iemand langs om de woning te inspecteren?

Als u gaat verhuizen moet u het huis leeg, schoon en zonder schade aan ons teruggeven. Normaal gesproken komt een medewerker twee keer bij u langs tijdens een voor- en eindinspectie.

Omdat wij maatregelen nemen tegen de verspreiding van het coronavirus, verlopen de voor- en eindinspectie anders dan gebruikelijk. Hieronder leest u wat dit voor u betekent.

Voorinspectie
Een medewerker komt nu niet bij u langs, maar neemt telefonisch contact met u op. U neemt in het telefoongesprek samen met onze medewerker alle belangrijke punten door die u geregeld moet hebben, voor u de woning aan ons teruggeeft. Uw vragen kunt u gerust stellen tijdens het gesprek, zodat u weet waar u aan toe bent. 

Bekijk ook de speciale instructiefilm waarin wij u duidelijk uitleggen wat u moet doen, voor u de woning verlaat.

Eindinspectie
De eindinspectie wordt pas door een medewerker uitgevoerd, nadat u de sleutels aan ons heeft teruggegeven.

U wordt gevraagd om op de laatste dag dat u van ons huurt, de sleutels van de woning uiterlijk om 17.00 uur in gesloten enveloppe in de brievenbus van ons regiokantoor te doen. Vergeet niet om een briefje in de enveloppe te doen met daarop uw naam en adresgegevens. Op onze website vindt u een overzicht met adressen van al onze regiokantoren.

Ik wil een reparatie melden. Kan dat?

Normale reparaties kunt u nu niet doorgeven aan ons. Alleen voor spoedreparaties kunt u ons bellen. Denk hierbij aan grote lekkages of een gaslek.
Nieuwbouw-, renovatie- en onderhoudsprojecten gaan vooralsnog door, maar wij moeten daarvoor wel maatregelen treffen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hierover worden bewoners persoonlijk geïnformeerd door Portaal.

Wanneer worden normale reparaties weer gedaan?
Wij voeren tot nader order geen reguliere reparaties uit. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen wanneer we weer gewoon voor u aan de slag kunnen. Wij volgen hierbij de adviezen van het RIVM op.

Ik heb een onderhoudsabonnement. Krijg ik de maandelijkse kosten daarvan terug?

U krijgt de kosten van uw onderhoudsabonnement van ons terug over de periode dat we geen service kunnen leveren. Het kost ons wat tijd om dit te regelen, u hoort hier binnenkort meer over.

Wanneer gaan jullie kantoren weer gewoon open?

We kunnen niet met zekerheid zeggen wanneer onze kantoren weer opengaan. Wij volgen de adviezen van het RIVM op.

Kan ik bij mijn wijkbeheerder terecht?

De wijkkantoren zijn tot nader order gesloten voor bezoekers. U kunt uw wijkbeheerder wel telefonisch bereiken. De naam van uw wijbeheerder zoekt u hier gemakkelijk op

Ik wil een medewerker van Portaal spreken, kan dat?

Ja, dat kan zeker. We zijn digitaal en telefonisch bereikbaar. Bekijk onze contactpagina voor alle gegevens.

Kan ik zelf iets doen om de verspreiding van het coronavirus te stoppen?

Ja, u kunt zelf ook helpen:

  • Blijf zoveel mogelijk thuis
  • Was uw handen regelmatig met zeep
  • Hoest in uw elleboog
  • Houd anderhalve meter afstand tot andere mensen. 

Kijk op de website van het RIVM voor meer informatie.