Aantal huisuitzettingen daalt

Met een speciale aanpak probeert Portaal te voorkomen dat iemand steeds dieper in de financiële problemen komt. En dat werkt.

Woningcorporaties zijn in 2018 bij 3000 huishoudens overgegaan tot huisuitzetting. Dat is 19 procent minder dan het jaar daarvoor. Voor het vijfde jaar op rij daalt het aantal huisuitzettingen. Dit blijkt uit een enquête van Aedes onder 170 woningcorporaties. Reijnder-Jan Spits, manager volkshuisvesting bij Portaal, herkent de dalende trend en is daar blij mee. “Samen met onze partners en medewerkers werken we hier ook hard aan. Bij Portaal hebben we een speciale aanpak om schulden te voorkomen of op te sporen en iemand hulp op maat te bieden.”

Scheelt de huurder veel stress

Roland Huting, sociaal beheerder bij Portaal, legt uit hoe vroegsignalering in Nijmegen zijn werk gaat. “Als een huurder zijn huur niet heeft betaald, dan zoeken we op verschillende manieren contact. We willen namelijk de incasso liever niet overdragen aan de deurwaarder. Dat leidt tot een dagvaarding en brengt heel veel extra kosten met zich mee, waardoor mensen nog verder in de problemen komen. Samen met de huurder kijken we naar de oorzaak van het betalingsprobleem. Iemand kan om allerlei redenen een betalingsachterstand krijgen, bijvoorbeeld vanwege psychische problemen of het verliezen van een baan. Dan bekijken we wat voor iemand de beste oplossing is. Hiervoor werken we samen met de Gemeentelijke Kredietbank of het sociaal wijkteam. Op deze manier zijn we er vroeg bij en voorkomen we een grotere huurachterstand. Het scheelt de huurder veel stress en geeft ruimte om een uitkering aan te vragen of te solliciteren. Er is weer zicht op een toekomst zonder financiële problemen.”

Dat werkt

Een ander mooi voorbeeld is de pilot met de Voorzieningenwijzer. Reijnder-Jan: “Die hebben we uitgeprobeerd met de gemeente en andere woningcorporaties. De Voorzieningenwijzer helpt mensen met een laag inkomen om bewuste keuzes te maken en beschikbare voorzieningen beter te benutten.” Dit zijn slechts twee voorbeelden van de aanpak om te voorkomen dat mensen in financiële problemen komen en een huurachterstand opbouwen. Reijnder-Jan: “We zoeken continu naar mogelijkheden om die aanpak verder te verfijnen. En dat werkt.”