Doorgaan in tijden van crisis

Afstand houden van elkaar is het credo. Hoe gaan we dan toch door met de bedrijfsvoering? Hoe komen we onze huurders tegemoet? En hoe zorgen we voor de veiligheid van onze huurders en van onze medewerkers?

In een crisis moet alles snel. Toch namen we even de tijd om onze uitgangspunten vast te stellen. Dat gaf ons later in het proces ook veel houvast. Op 1 uiteraard; gezondheid en veiligheid huurders, en op 2; doorgang kritische bedrijfsprocessen. Bij het bepalen van die kritische bedrijfsprocessen keken we naar verschillende zaken. Het belangrijkste vinden we dat we er kunnen zijn voor onze huurders. Met in acht neming van de veiligheid hebben we daarom al snel besloten om spoedreparaties door te laten gaan. Altijd in overleg met een huurder hoe we die reparaties uitvoeren. Ook onze bouwprocessen, mutatie onderhoud en renovatie gaan zoveel mogelijk door. Ook hier onder strikte naleving van de veiligheidseisen. Als een huurder of medewerker zich niet senang voelt bij het proces dan passen we dit aan of we stoppen. Bij een oncontroleerbare situatie stoppen we altijd direct. Ook wij respecteren immers alle maatregelen van het kabinet en handelen daarnaar.

We zitten in een urgente coronacrisis, maar er is ook nog een andere crisis gaande: de wooncrisis. We laten onze verhuurprocessen daarom zoveel mogelijk doorgaan. Eerst met minimaal contact en nu, met de aangescherpte regels op digitale wijze.

En hoewel we overal in het land zien dat er zich meer saamhorigheidsgevoel ontwikkelt en mensen opstaan voor elkaar, zien we ook dat het lang thuis moeten blijven ook zorgt voor wat meer overlast. Onze wijkbeheerders hebben het er druk mee. Eerst waren zij aanwezig in de wijk, nu staan zij mensen telefonisch te woord. Mensen kunnen hen bellen, maar ze houden ook vinger aan de pols bij adressen waarvan ze weten dat daar een extra steuntje in de rug nodig is.

Huurders reageren overigens bijzonder begripvol. Iedereen wordt immers getroffen door de crisis op zijn eigen manier, en zij begrijpen ook dat wij met handen en voeten gebonden zijn. Daar zijn we erg blij mee.

Onze maatregelen

  • Spoedreparaties gaan door
  • Verhuur gaat zoveel mogelijk door
  • Mutatieonderhoud gaat door
  • Bouwprocessen en renovatie gaat zoveel mogelijk door
  • Ons klantcontactcentrum is bereikbaar
  • We hebben onze soepele incassoregeling (keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren) nog meer versoepeld
  • Huurders die een onderhoudsabonnement hebben krijgen hun bedrag over maart, april en mei terug
  • Beheerders blijven bereikbaar, hetzij telefonisch
  • Onze balies zijn dicht voor de veiligheid van huurders en medewerkers
  • We geven gehoor aan de oproep van de Armoedecoalitie