Navigatie

Bewoners Lorentz- en Stevinlaan in Soesterberg stemmen massaal in met verbeterplan

Bewoners van de Lorentzlaan en de Stevinlaan in Soesterberg hebben massaal ingestemd met het verbeterplan van corporatie Portaal voor hun woning. Van de 56 huishoudens steunde maar liefst 88% het plan om hun woning comfortabeler en energiezuiniger te maken. De werkzaamheden zijn voorbereid samen met Bouwonderneming Veeneman die ook de uitvoering ervan voor haar rekening neemt.

Hoge energierekening

De woningen liggen aan de Simon Stevinlaan 50 t/m 80 en de Professor Lorentzlaan 101 t/m 179. Het zijn portiekwoningen uit de jaren 60 van de vorige eeuw die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Ze zijn niet goed geïsoleerd, hebben vaak een hoge energierekening en hebben tocht- en vochtproblemen. Daarnaast zijn veel keukens, douches en toiletten verouderd. De woningen zijn bouwkundig in goede staat en zijn nog steeds gewild mede dankzij hun prettige formaat en betaalbare huren.

Verbeterplan

Het verbeterplan bestaat uit onderhoud en renovatie. Onder onderhoud valt onder meer het vervangen van oude keukens, toiletten en douches, reparaties aan de gevel, vervangen van regenpijpen en verlichting en het vernieuwen van de elektrische groepen. Onder renovatie vallen bijvoorbeeld het compleet isoleren van de flats, het plaatsen van zonnepanelen, aanbrengen van nieuw dubbelglas (HR++), installeren van een videofooninstallatie, brandveiligheidsmaatregelen, aanbrengen van mechanische ventilatie, het uitbouwen van de entrees van de flat en het verbeteren van de toegang tot de bergingen.

“Een flinke lijst maatregelen die de gebouwen en de woningen weer helemaal bij de tijd brengen: modern, zuinig en comfortabel. Het draagt bij aan een gevarieerd en betaalbaar woningaanbod in Soesterberg,” aldus manager Beatrijs Kortman van Portaal.

Bewoners denken mee

Een vertegenwoordiging van de bewoners vormde een meedenkgroep en had zo invloed op de maatregelen, de uitvoering en de voorgestelde huurverhoging. Die is vastgesteld op 18,50 euro per maand. Dat is de helft van het bedrag dat gemiddeld wordt bespaard op de energierekening. Daarnaast worden voor de zonnepanelen servicekosten in rekening gebracht van 2,38 euro per zonnepaneel. Een deel van de huishoudens krijgt vier zonnepanelen, andere vijf. Ook hier geldt dat de servicekosten de helft bedragen van de gemiddelde berekende opbrengst. Beatrijs Kortman van Portaal: “Zo maken we energiebesparing aantrekkelijk voor onze bewoners en helpen we hen hun woonlasten laag te houden.”

Contact met bewoners

Door de coronacrisis verliep het contact met bewoners anders dan normaal voor de medewerkers van Portaal en Bouwonderneming Veeneman. Waar we normaal gesproken informatiebijeenkomsten houden en gesprekken bij de mensen thuis voeren, moesten we nu noodgedwongen meer afstand houden. Met een speciaal fotoboekje brachten we alle veranderingen treffend in beeld. Daarnaast ontvingen bewoners zoals gebruikelijk een brochure waarin we alle zaken op een rijtje zetten. Vervolgens hebben we alle  bewoners telefonisch benaderd voor vragen en toelichting. We waren blij te horen dat velen de informatie helder en overzichtelijk vonden. Voor wie wilde kon op afspraak in een voorbeeldwoning terecht, met inachtneming van alle voorzorgsmaatregelen.

Start na de zomer

Bouwonderneming Veeneman begint in het derde kwartaal van dit jaar met de werkzaamheden. Die duren naar verwachting negen maanden. Tijdens de werkzaamheden wordt gewerkt volgens strikte richtlijnen van het RIVM om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Daarbij staat de gezondheid van bewoners en werklieden voorop. Medewerkers van Bouwonderneming Veeneman werken alleen als ze zelf klachtenvrij zijn. Dus zij hebben geen koorts en hoesten niet. Zij nemen ook altijd de juiste voorzorgsmaatregelen: handen wassen, geen handen schudden, anderhalve meter afstand houden en niezen in de elleboog. Hebben bewoners gezondheidsklachten dan werken we niet in hun woning tot ze weer klachtenvrij zijn.